We leven in een digitale wereld waarin je steeds vaker online iets moet regelen. Denk aan het aanvragen van zorg, het volgen van onderwijs of het invullen van formulieren. Voor veel mensen is dat vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen. Als je slecht ziet, moeite hebt met lezen of geen muis kunt gebruiken, kan een website ineens een hindernis worden.
In dit artikel lees je wat digitale toegankelijkheid is, waarom het belangrijk is en wat je kunt doen om jouw website of app toegankelijk te maken voor iedereen. Ook laten we zien hoe een toegankelijkheidsonderzoek werkt, en hoe onze adviseur je kan ondersteunen.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen websites, apps en andere digitale toepassingen goed moet kunnen gebruiken, ongeacht of iemand een beperking heeft. Het gaat daarbij om mensen met een visuele, auditieve, motorische of verstandelijke beperking, maar ook om ouderen of mensen met een tijdelijke beperking, zoals iemand met een gebroken arm.
Soms zijn digitale middelen niet goed bruikbaar voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan tekst die te klein is om goed te kunnen lezen, aan een slecht kleurcontrast tussen tekst en achtergrond, of aan knoppen die lastig te bedienen zijn. Ook afbeeldingen zonder beschrijvende tekst kunnen voor problemen zorgen. Mensen die slechtziend zijn gebruiken vaak voorleessoftware, zoals een schermlezer. Die software leest voor wat er op het scherm staat en geeft de beschrijvende tekst van afbeeldingen weer. Als die beschrijvende tekst, de zogenaamde alt-tekst, ontbreekt, blijft belangrijke informatie onzichtbaar voor deze gebruikers.
Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
Wanneer digitale toepassingen niet toegankelijk zijn, sluit je onbedoeld een deel van de mensen uit. Dat belemmert hun toegang tot belangrijke onderdelen van het dagelijks leven, zoals onderwijs, werk, zorg en overheidsdiensten. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om zelfstandig informatie te vinden, formulieren in te vullen of online iets te regelen. Toegankelijke digitale middelen zijn daarom essentieel voor een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan doen.
Digitale toegankelijkheid is bovendien vaak wettelijk verplicht, met name voor overheidsinstanties. In Europa is deze verplichting vastgelegd in wetgeving zoals de Europese richtlijn inzake de toegankelijkheid van websites en mobiele applicaties van overheidsinstanties. Deze wetgeving is gebaseerd op de internationale richtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze richtlijnen beschrijven waaraan digitale content moet voldoen om toegankelijk te zijn voor iedereen.
Wat doet een adviseur digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid verbeteren hoeft niet ingewikkeld te zijn, zeker niet met de juiste begeleiding. Onze adviseur digitale toegankelijkheid kan je helpen inzicht te krijgen in hoe toegankelijk je website of app op dit moment is, en waar verbeteringen nodig zijn.
Wij voeren onderzoek uit volgens de WCAG Evaluation Methodology (WCAG-EM). Dit is een internationaal erkende manier om websites systematisch te toetsen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. Daarbij kijken we onder andere naar techniek, design en content.
Wil je snel weten waar je staat? Doe dan onze gratis quickscan. Daarmee krijg je een eerste indruk van de digitale toegankelijkheid van jouw website en concrete handvatten om aan de slag te gaan.
Geef een reactie